Rapporten Besöksnäringen i Sverige 2025- Det kommunala perspektivet är här

Många är ni på Sveriges alla kommuner och Destinationsbolag som bidragit med nuläge, framtid och er tid i fysiska intervjuer till denna undersökning. Från botten av våra platsälskande hjärtan- Tack!

Här finner du rapporten baserad på de digitala intervjuerna genomförda under fältperioden 18 december till 31 januari, kompletterad med ett antal djupintervjuer under februari och mars 2025.

HÄR hittar du rapporten som du gärna får ladda ner och använda.

Våra sammanfattningar kopplat till resultatet hittar du nedan:

  • POLITIKEN: Kommunerna styrs av politiker – som byts ut med jämna mellanrum eller helt enkelt är olika engagerade i frågor som rör besöksnäringen. Det här är en utmaning som många destinationsutvecklare behöver förhålla sig till och är den största anledningen till varför många efterfrågar modeller för att följa upp besöksnäringen för att kunna påvisa dess bidrag till lokalsamhället. Alla politiker förstår värdet av skatteintäkter och minskade kostnader.

  • STARKARE TILLSAMMANS: Alltfler samarbeten initieras utifrån olika regionala initiativ – där delade investeringar och konceptuella grepp gör att många blir en del av en större infrastruktur och därmed starkare. En samarbetsform som ger bättre förutsättningar för en ökad- och samtidigt hållbar utveckling av den lokala turismen.

  • KOMPETENSDELNING: Hur bör ansvaret för utvärderingar och konsumentdata fördelas mellan de tre nivåerna Sverige, Regionen, Kommunen? Många efterfrågar delning av studier och kompetens.

  • PRIORITERINGAR: Det är tydligt att nedskärningar drabbar kommunerna brett och vissa extra hårt i dessa tider. Vad kan göras regionalt och i olika gränsöverskridande samarbeten för att stödja den viktiga besöksnäringen när resurserna inte räcker till och en del kostnader inte kan motiveras? Det stora problemet är inte endast den minskande budgeten, utan snarare varför den minskas och om det sker av rätt anledning? I många fall anses besöksnäringen bidra positivt, men blir ändå nedprioriterad. Hur kan vi hjälpas åt att synliggöra de värden besöksnäringen genererar för att säkerställa att politikerna tar rationella beslut i samband med budgetplaneringen.

  • KONVERTERINGEN: Många ser att besöksnäringen utgör grunden för all lokal utveckling utifrån en konverteringslogik – eftersom det som börjar med ett besök… förväntas kunna leda till att fler vill bosätta sig i kommunen.

  • MÅLGRUPPERNA: Bland de öppna svaren ser vi alltfler kommuner som värderar de tre övergripande målgrupperna alltmer likvärdigt – och att de egna invånarna idag anses vara en minst lika prioriterad målgrupp som turisterna eller det lokala näringslivet.


    Har du några frågor, tankar eller önskar en egen dragning om rapporten i din verksamhet är du varmt välkommen att kontakta Anna Lakmaker, 0739443421 anna@platsanalys.se

Nästa
Nästa

Låt oss prata om kärlek…