Vårt erbjudande
Vårt erbjudande
Vad är egentligen en attraktiv destination? Forskningen har besvarat den frågan på många sätt, och även om det finns lärdomar att dra så har alla destinationer sina egna utmaningar, styrkor och vägval att göra. Ligger fokus på att attrahera fler besökare, nya barnfamiljer, ett starkt näringsliv eller är prioriteringen kanske att stärka samhörigheten hos ortsbefolkningen?
Vårt mål är att skapa insikter om vad som gör en plats attraktiv och vilka dolda värden som kan utvecklas vidare. Som underlag för analysen arbetar vi med både kvantitativa- och kvalitativa metoder. Oftast handlar det om marknadsundersökningar, djupintervjuer och olika former av medieanalyser. Några av verktygen presenteras nedan.
När ni väljer att samarbeta med PLATS är vår mission att alltid presentera konkreta beslutsunderlag, att utmana befintliga uppfattningar och delta i arbetet med fullt engagemang med fokus på de utmaningar ni själva prioriterar.
När en studie är genomförd och presenterad följer ett implementerings- och utvecklingsarbete. Vill ni göra det efterföljande utvecklingsarbetet själva eller med andra parter avgränsas vår roll naturligt, men vi finns fortsatt med ifall ni behöver vårt stöd i utvecklingsprocessen.
Avgörande är att analyserna används och bidrar till att ta er plats framåt.
Destinationstracking
Vår Destinationstracking ger er djupgående analyser kring upplevelsen av er destinations varumärke ur tre perspektiv – besökaren, invånaren och Sverigebilden. Detta hjälper er att förstå vilka faktorer som driver attraktion till er destination och ger er en konkurrensfördel inom destinationsutveckling.
Under åren 2021-2024 har vi löpande genomfört analyser av 37 platser i Sverige. För dessa platser finns också en unik historisk statistik att ta del av.
PR-analys
En unik möjlighet att utvärdera platsvarumärken i media, som exempelvis hur ofta och i vilka sammanhang er plats omtalas. Vilka attribut som får genomslag och hur den samlade bilder av er plats stämmer överens med er egen kommunikationsstrategi. PLATS arbetar självklart behovsanpassat och med de bästa datainsamlingsleverantörerna inom området.
Turismeknomisk analys
Verktyget ger er en värdering av den turismekonomiska effekten som uppstår i samband med besök vid olika besöksmål, evenemang eller andra tillfällen som samlar många till er destination. Dagens turismutvärderingar fokuseras ofta kring de momentana effekter som uppstår i direkt samband med besöket, men alltfler besöksmål och destinationer efterfrågar idag också analyser på de mer långsiktiga effekter som uppstår som en effekt av den besökstillströmning som genereras vid olika evenemang och turistmål. Allt fler söker svar på hur besöksströmmar faktiskt skapar bestående effekter, både positiva och negativa, som exempelvis nya arbetstillfällen, klimatavtryck, undanträngningseffekter, stolthet och inkludering hos de egna invånarna och hur väl besökarna främjar det lokala näringslivet.
Som grund för analysen genomförs olika former av enkäter i syfte att samla in beteendedata och kvantifiera målgrupper.
Centrumundersökningar
Med stöd i en centrumundersökning finner ni svar på besöks anledningar och frekvens. Djupgående analys av drivkrafter och barriärer för att besöka just ert centrum eller centralort. I studien ingår även mätning av NKI (Nöjd Kund Index) samt NPS (Net Promoter Score- rekommendationer), vilka fungerar som beroendevariabler i de statistiska analyserna. Målgruppsanalyser och även segmenteringsövningar kan även ingå.
Datainsamlingen sker ofta genom djupintervjuer och efterföljande undersökningar bland besökare och ortsbor som rekryteras i anslutning till det centrumområde som utvärderas.
Varumärkesundersökningar
Verktyget ger er svar på hur er ort eller destination uppfattas av olika målgrupper. Finns någon diskrepans mellan er egen självbild och hur era invånare eller potentiella besökare skulle beskriva er destination eller ert platsvarumärke? Hur bör ni arbeta med kommunikation och enhetliga budskap för att förstärka eller kanske förändra en uppfattning hos målgruppen som inte leder i den riktning ni vill.
Datainsamlingen görs via enkäter, antingen med riksrepresentativa urval eller lokalt bland era invånare beroende på syftet och kan kompletteras med djupintervjuer. Ett viktigt kompletterande underlag i analysen kan också vara att förstå hur ni som plats beskrivs i olika breda medier och hur ni omtalas och diskuteras i sociala medier. Allt med syftet att den bild som förmedlas också är den bild ni faktiskt vill förstärka eller lyfta fram.
Rådgivande roll i utveckingsarbetet
Genom våra studier och uppbyggda benchmark-modeller kan vi förmedla olika generaliserbara slutsatser, beslutsunderlag och ett lärande.
Detta kan stödja er i förankringsprocesser, implementering, strategiskt utvecklingsarbetet i er organisation och tillsammans med era samarbetspartners.
Kanske behövs vidare stöd i det strategiska utvecklingsarbetet, någon som leder workshop med intressenter och kan stödja er i arbetet framåt på olika sätt där kan vi och våra underkonsulter hjälpa er med vägledning.
Vårt mål är att addera ytterligare en nivå av nyttan av att samarbeta med oss på PLATS.
Turismens Globala Påverkan
Vi står bakom UNWTO (United Nations World Tourism Organization
Uttalande om turismens roll i den globala utvecklingen:
Turismen skapar utveckling. Som en av de största sektorerna i den globala ekonomin har den stor makt att överbrygga kulturer, skapa nya funktioner och främja hållbar utveckling.”
”
“
FAQs - Vårt erbjudande
-
Vi erbjuder djupgående insikter om vad som gör er destination attraktiv, identifierar dolda värden och ger konkreta beslutsunderlag för utveckling.
-
Vi använder både kvantitativa metoder (som enkäter och medieanalyser) och kvalitativa metoder (som djupintervjuer) för att samla in data.
-
Vi analyserar er nuvarande kommunikation och ger insikter om hur ni kan förstärka eller ändra uppfattningar hos besökare och invånare.
-
Kostnaden varierar beroende på projektets omfattning och specifika behov, men vi strävar alltid efter att ge er stort värde för pengarna.
-
Tiden för att se resultat varierar, men vi arbetar effektivt för att ni ska kunna implementera insikterna och börja se förbättringar så snart som möjligt.
Fler frågor? Kontakta oss