Vår historia

Vår Historia

“Vägen till att grunda PLATS började med ett behov
– ett behov av djupare förståelse för hur platser och destinationer upplevs och utvecklas”

2024

2020-2021

2016

2015

2013

2010

2006-2009

Grundandet av PLATS

2024 grundas Platsanalys & Utveckling i Sverige AB. Vårt mål är att genomföra djupgående analyser av platser och destinationer för att hjälpa städer och regioner att bättre förstå och utveckla sina styrkor.
Vi arbetar med att identifiera vad som gör en plats attraktiv och stöttar i arbetet med hur den kan förbättras för att möta människors förväntningar och behov.

Corona och dess påverkan

Coronapandemin medförde prövningar för oss och framförallt för våra kunder. Under ett år med färre kundprojekt fick UI möjlighet att genomföra flera interna utvecklingsprojekt för att fortsätta ha ett uppdaterat och relevant erbjudande gällande mätning & analys. 

Flera projekt initieras för att bidra med kunskapsutveckling till våra kunder, däribland en kvalitativ analys av deltagares drivkrafter och upplevelse av virtuella motionslopp. Rapporten finns att ladda ner här.

2021 inleds med UI får förtroende av Tillväxtverket att genomföra en stor studie som syftar till att förse vår bransch med kunskap om hur evenemangsturismen påverkas av Coronapandemin.

Upplevelseinstitutet bildas

Efter flera år av spännande projekt och förtroenden inom helt nya uppdragsområden skapades även utmaningar i bemanning och kompetensutveckling. Frågan väcktes hur vi skulle formulera vårt erbjudande för att möta marknadens behov och därmed vidareutveckla det förtroende våra kunder ger oss varje år. 2016 beslutades att Sponsor Insight skulle omdefiniera sin position och tydliggjorde detta med namnbytet till Upplevelseinstitutet. I samband med omdefinitionen inleddes ett framgångsrikt samarbete med upplevelseforskaren Sofie Sagfossen i syfte att ge ett kompletterat lärande om upplevelser och möjligheten att fortsätta bidra till kunskap och utveckling för våra kunder.

StoryPlay grundas

Som ett dotterbolag till Rättighetsbyrån startades aktiveringsbyrån StoryPlay som ett svar på behovet av att skapa innehåll och engagemang för sponsorer och rättigheter. Missionen är att agera möjliggörare och initiativtagare när viljan finns men varken resurser eller tid räcker till för att skapa digitala värden och effekter.

Sponsor Insight & Rubin Research går samman

Sponsor Insight gick samman med undersökningsföretaget Rubin Research i syfte att komplettera erbjudandet och ge marknaden Sveriges i särklass starkaste referensdatabas för evenemangsstudier.

Rättighetsbyrån startas

Rättighetsbyrån startades som ett svar på marknadens behov av stöd i affärsutveckling, rådgivning och konceptskapande. Missionen var att utveckla rättigheternas kompetens och erbjudande för att möta företagens ökade krav och därmed höja branschens status totalt.
2018 sålde UI sitt majoritetsägandet i Rättighetsbyrån.

Sponsor Insight bildas

Sponsor Insight bildades samtidigt i Sverige och Norge och sedermera även i Finland. och inledde ett samarbete med en forskargrupp på Handelshögskolan BI i Oslo som hade genomfört ett lovande forskningsprojekt om sponsring. Efter investeringar i kompletterande studier kunde forskningen nå i mål och publicerades 2009.
Med validerade mätverktyg, en oberoende roll och missionen att lyfta kunskapsnivån och mätbarheten i en hel bransch var vi redo och fick omgående ett starkt gehör på marknaden.

Vill du bli en del av vår historia. Kontakta oss