God “mätbar” julmarknad?!
Julmarknader lockar många besökare som investerar både tid och pengar på platsen.
Att arrangera marknader kräver ofta omfattande planering och genomförande, vilket innebär stora insatser. Marknader bidrar till en positiv upplevelse av en plats och kan locka både nya besökare, invånare och företag, vilket stärker platsens attraktivitet.
Det finns många intressenter kring en marknad som bidrar till ökat besökarantal. Vanligtvis finns en arrangör som står för kostnader och tar på sig riskerna kopplade till planering och genomförande. Näringslivet drar nytta av tillresta besökare, och kommunen stärker sitt varumärke genom välplanerade och genomförda marknader. Marknadsutställare lockas av populära evenemang, och invånare kan ha både positiva och negativa åsikter om marknader i sin närmiljö.
Att beräkna insatsen och resultatet av marknadens planering och genomförande, jämfört med intäkterna för näringslivet och varumärkesvärdet för platsen, är en komplex uppgift utan en gedigen undersökning.
Just nu erbjuder vi en anpassad undersökning som kan ge ett diskussionsunderlag och svar på frågor som:
• Hur bör kostnaderna för planering och genomförande av en marknad fördelas?
• Hur mycket spenderar besökare hos lokala företag och hos inresta marknadsknallar?
• Vilket underlag kan användas vid kontakt och rekrytering av marknadsknallar?
• Hur uppfattas upplevelsen av marknaden, platsen, destinationen eller kommunen?
https://www.platsanalys.se/s/Samarbetsforslag-Julmarknadsmatning-2024.pdf