Pressmeddelande - Upplevelseinstitutet lanserar nytt analys- och utvecklingsbolag för att stärka destinationer i Sverige

Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar nu sin senaste satsning: ett nytt bolag inom plats- & destinationsutveckling. Det nystartade företaget, Platsanalys & Utveckling i Sverige AB (även kallat PLATS), kommer att erbjuda djupgående analyser och beslutsunderlag för kommuner, regioner, destinationsbolag och företag som vill stärka och utveckla sina platser.

”Vi har sett ett behov av en aktör som inte bara mäter utan också hjälper destinationer att använda resultaten för att förbättra sin attraktionskraft,” säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet och hänvisar bland annat till SKR:s årliga undersökning där kommuner önskar ökat kunskapsstöd inom platsutveckling och statistik för att stärka turism- och besöksnäringsverksamheten. ”Vårt mål är att ge konkreta insikter som leder till faktiska förbättringar och utveckling av platser och destinationer.”

Fyller en lucka på marknaden

Enligt Upplevelseinstitutet, och UI:s kunder, saknas det en helhetsaktör som kan erbjuda både mätningar och strategisk utveckling för destinationer. Genom PLATS vill man fylla denna funktion. Bolaget kommer att arbeta med både kvantitativa och kvalitativa metoder, inklusive marknadsundersökningar, djupintervjuer och medieanalyser, för att kartlägga vad som gör en plats attraktiv och vilka dolda värden som kan utvecklas vidare.

”Vi vill inte bara leverera siffror utan också vara ett stöd i det efterföljande utvecklingsarbetet,” säger Anna Lakmaker, VD för PLATS. ”Med rätt underlag kan våra kunder ta välinformerade beslut som stärker deras plats och dess attraktivitet, oavsett om det gäller nya strategier, varumärkesarbete eller evenemang.”

Anna Lakmaker leder arbetet som VD

Anna Lakmaker har rekryterats som VD för det nya bolaget och tar med sig omfattande erfarenhet inom destinationsutveckling, affärsutveckling och ledarskap. Hennes bakgrund som kommunikationschef, destinationsutvecklare och VD för ett destinationsbolag gör henne väl rustad att leda företaget.

”Jag ser fram emot att bygga upp en verksamhet som inte bara mäter och analyserar utan också aktivt bidrar till utvecklingen av destinationer,” säger Anna Lakmaker. ”Med vårt team, vår erfarenhet och vårt arbete med validerade metoder kommer vi att kunna ge våra kunder de insikter och verktyg de behöver för att fatta strategiska beslut som lyfter deras platser till nästa nivå.”

Peter Viklund, analyschef PLATS, betonar Annas ledarskap som en avgörande faktor för framgång. ”Annas gedigna erfarenhet och engagemang för destinationsutveckling gör henne till den perfekta personen att leda detta arbete. Hennes förmåga att kombinera strategisk analys med praktisk implementering kommer att bli en stor tillgång för våra kunder.”

För mer information, vänligen kontakta:

  • Andreas Andersson Åkerling
    VD Upplevelseinstitutet
    Telefon: 070-473 59 57
    E-post: andreas@uiis.se

  • Anna Lakmaker
    VD Platsanalys och utveckling i Sverige AB
    Telefon: 073-944 34 21
    E-post: anna@platsanalys.se

 

Läs mer på www.upplevelseinstitutet.se och www.platsanalys.se.

 

Föregående
Föregående

Serieflyttens politiska dimension – Vad föredrar Emily egentligen, Paris eller Rom? Hur påverkar valet turismeknomin?

Nästa
Nästa

Nyfiken på…… Anna Lakmaker- VD Platsanalys & Utveckling